יום שבת, 4 ביוני 2011

הבלדה של הכובש

השעה 3:08 לפנות בוקר לפי שעון ארץ זבת חלב, 
חזרתי הביתה לפני קצת פחות מחצי שעה מהקרנת הבכורה של הסרט (הקצר) הראשון שיצרתי (עם עוד אנשים מכובדים מאוד!)

מאז שהסתיימה התחרות של הסרט ב48 שעות שחפרתי לכם מכל כיוון עליה, 
לא הרגשתי יותר מדי. 
הייתי מאוד מרוצה מהתוצאה ויחד עם זאת כמו בכל דבר שיוצרים,
תמיד כמהים לעוד - עוד איזה פריים לחתוך, עוד איזו סצינה שהיה צריך לצלם מחדש,
זה לא נגמר ולא יגמר. היופי בלהגיע לשלמות הוא להבין שאי אפשר להשיג אותה, 
אבל אפשר לעשות את מירב המאמצים על מנת להגיע כמה שיותר קרוב אליה. 

ואני מניח שזה הרושם שיצרנו אצל השחקנים, הצלם, העורך וכל מי שתרם לנו מזמנו היקר בחינם, ללא תשלום והסכים לשתף פעולה עם חבורה של אנשים עם רעיונות גדולים אבל בלי ניסיון ממשי.
אני לא יכול לדבר בשם רן (הבמאי) וסתיו (המפיקה), אבל אני יודע להגיד על עצמי שיותר ממה 
שהשופטים ושאר האנשים שיצפו בזה יגיבו בצורה מסויימת לסרט שיצרנו,
חשוב לי יותר מהכל מה יגידו האנשים שאני מקיף את עצמי בהם בשגרת חיי. 

כשלראשונה קיבלנו את תאריך ההקרנה שלנו, 
והחלטתי שאני מציע לכל מי שאני רוצה לשמוע את דעתו לגבי הדבר הזה שאני חלק ממנו, הופתעתי לטובה ואפילו קצת נבהלתי מהקלות שבה אנשים ענו "ברור שאנחנו שם".
אני באמת שלא יודע להסביר למה זה לא מובן לי מאליו, ואולי טוב שכך. 
קצת לפני ההקרנה כבר התחילו הסימוסים "מתרגש?" ועניתי ש"לא". באמת שלא התרגשתי, 
ראיתי את הסרט אולי בפעם ה2879 בשבועיים הקרובים, אז ממה אני אתרגש? שמקרינים אותו באולם קולנוע אמיתי ולא אצלי בבית?
יאללה מי ישמע.

זה לא היה כך.
כשהתקשרתי להזמין כרטיסים יום לפני ההקרנה והקופאית שואלת אותי: 
"כן..כמה כרטיסים להזמין?"
ואני עונה לה "21", היא השתתקה לכמה שניות,
חזרה על המספר שכרגע נקבתי וקיבלה ממני אישור שזה בדיוק מה שאמרתי. 
השיחה הסתיימה, הכרטיסים הוזמנו והיה לי חיוך מפגר על הפנים שלקח כמה שניות להוריד. 

בערב ההקרנה (לפני מספר שעות), הגיעו כל אותם ה21 איש.
החברים מהתיכון, החברים מהצבא, מהעבודה, אפילו מרצה מהמכללה 
שבא לבדוק מה אנחנו שווים.
מי שקורא את זה עכשיו והיה שם, יעיד שראה אותי בדקות הספורות
שלפני שכולנו נכנסנו לאולם אומר שלום לכולם, מודה להם שבאו ולמרות שלא מודה בזה, מתרגש..לגמרי מתרגש.

שניים עשר סרטים הוקרנו במהלך שעה וקצת, 
היו כאלה שהיו ממש גרועים והיו כאלה שהיו מעולים.
באף אחד מהסרטים לא הייתי מרוכז מספיק, אבל באמת שזה לא הם - זה אני.
מקווה שיבינו. 
הסרט שלנו היה סרט מס' 9.
כששם הקבוצה שלנו עלה שניה לפני הפריים הראשון של הסרט, 
ומחיאות הכפיים של 62 איש שרק אנחנו הזמנו בתוך אולם שמכיל 132 מקומות 
הריאו בתשואות אדירות, אני סוף סוף נחתתי באולם מס' 1 של סינימטק ת"א. 
הסרט התחיל ובהיתי במסך כאילו שאני צופה בו בפעם הראשונה בחיי.
לא שמעתי מילה מהטקסטים שהקריאו השחקנים, 
כל מה שעבר לי בראש זה מה חושבים היושבים בשורה 13. 
חברים שלי..
בתום ה7 דקות סרט שלנו, סימסתי לחבר מהתיכון, חברה מהצבא, 
לקבל איזה מדגם מייצג של מה הולך בשורת החברים, 
הם אהבו. באמת ובתמים אהבו. 
מבחינתי זה נתן לי אישור ריחוף אל מחוץ לאולם סינימטק מס' 1 עד סוף הערב. 

והערב נגמר, ואיש איש פנה לדרכו... 
התיישבתי עם כמה מהנוכחים בערב על בירת סיכום וסיפרתי להם כמה זה עשה לי טוב 
כל ההיענות הזאת. אחת מהן אמרה שאימא שלה אומרת כל הזמן שאני אגיע רחוק..
זה קיבל אישור גם מזה שישב מולי, כי "אתה באמת אוהב את זה".
אמן. 

אני לא יודע אם נקבל את "חביב הקהל" או בכלל נעלה מהשלב האזורי לשלב הארצי,
בשיא הכנות? זה כבר פחות משנה לי... 
בשעה 2:28 לפנות בוקר, שניה לפני שנכנסתי לאוטו ונהגתי מבסוט מתמיד הביתה, 
עברתי ליד מבנה הסינימטק ברחוב שפרינצק 2 ונעצרתי לשניה כדי להביט בו.
קצת יותר משעתיים לפני כן, השם שלי הופיע בקרדיטים באחד מהאולמות בפנים
ולי, סוף סוף ירד האסימון
שבמסלולים האלה שכולנו צועדים בהם בחיינו בדרך לאלוהים יודע לאן, 
כרגע אני צועד במסלול הנכון.

ב-2:35, התנעתי את האוטו, פתחתי את כל החלונות והתחלתי לנסוע לכיוון ביתי.
כל הרמזורים בדרך הביתה היו ירוקים,
כולם. 
הסאונד של המוזיקה מהרמקולים התחלף בסאונד של רוח חזקה כשהגברתי את המהירות,
נזכרתי שוב במבנה הסינימטק העצום והמוזר 
ואני, 1.65 של סקסיות נוטפת, עומד ברחבה לבד, 
שעות אחרי שכל ההמולה כבר מזמן התפזרה, 
ופשוט בוהה במבנה הזה עם מיליארד מחשבות חסרות היגיון בראש.

אז נכון, פרופורציה.
לא זכיתי עדיין בכלום ולא  ב א מ ת הגעתי כאן למשהו שאף אחד לא הגיע אליו לפני
ובכל זאת, התחושה שאיתה אני הולך לישון הלילה היא כזאת שניתן, אולי, להסביר כך:

הערב, מבחינתי, כבשתי את הסינימטק.
מעניין מה אכבוש מחר.



יום רביעי, 18 במאי 2011

איך להכניס עשרת אלפים שעות ב48 שעות בלבד?

תיאורית העשרת אלפים שעות טוענת כי כל אדם יכול להפוך למומחה
ואפילו סוג של מאסטר בכל תחום שיבחר ללמוד ולעסוק בו אם רק ישקיע בו עשרת אלפים שעות מחייו. 
בחישוב פשוט (שימו לב איך אני הופך למתמטיקאי מרשים), זה אומר שאם ברצוני להיות נגיד, פסל קרחונים,
שזה מקצוע מרתק לכל הדיעות ואני רוצה לראות מישהו שחושב אחרת, כל מה שאני צריך לעשות בחיי הוא לפסל קרחונים במשך עשרת אלפים שעות. 
כמובן שניתן לחלק את הלימודים בצורה חכמה יותר: 
שלוש שעות ביום (21 שעות בשבוע..כן, אני יודע 7*3..וואו, נכון?), ומכאן רק לוודא
שאני מפסל שלוש שעות ביום למשך העשור (בערך) הקרוב והופ,
אני מומחה בפיסול קרחונים. 

ב25 במאי המתקרב אלינו לטובה, אני ועוד שני עמיתים ללימודים (הם לא חברים, כי חברים יש רק באגד הרי)
בשעה 18:00 בערב נוזנק לתחרות ארצית של סרט ב48 שעות. אנחנו נקבל ז'אנר, דמות שחייבת להופיע בסרט שאורכו לא יעלה על 7 דקות,
אביזר שחייב להופיע בסרט ושורת תסריט שחייבת להופיע גם כן. 
וזהו.
כל השאר עלינו. 
בשבועיים האחרונים, שלושתינו נפגשים בשעות הזויות לסיעורי מוחין לגבי דרכי הפעולה. החל מהסצינה שתפתח את הסרט הזוכה שלנו ועד לרמת ה"איך ישמע הכינור המרגש כשדמות מסויימת תיפרד מהעולם הזה מעל המסך שלכם".
מי שמכיר אותי יכול לתאר לעצמו כמו אני נלהב מהפרוייקט כולו. בפוסט הקודם דיסקסתי בכתב עם עצמי ו13 הקוראים הקבועים שלי על מהו אושר בשבילי, ואמרתי שאני לא מאמין באיזשהי מטרת על אלא במטרות קטנות שמזכים אותי באושר כשאני משיג אותן. והנה, חודש אחרי אותו פוסט אני עומד להגשים אחת מהמטרות הקטנות שלי וכן, להיות מאושר. 
בין אם הסרט שלנו יזכה או לא, הוא יוקרן באולם קולנוע באחד הסינמטקים בת"א, מול קהל שלא מורכב אך ורק מאנשים שאני מכיר. לראות את השם שלי בקרדיטים באולם קולנוע גדוש בזרים זאת הזדמנות שלא רבים זוכים לחוות. 

הבעיה עם המילה "צוות" היא שאין בלעדיות. וכשכל אחד מאיתנו מביא תובנה אחרת לשולחן שבו מונחת פלטה של סיעורי מוחין, תמיד יהיה מי שיסכים ומי שיסרב עד שמגיעים לעמק השווה. אבל עד שמגיעים לעמק, עוברים הרבה מאוד.
כל אחד מאיתנו מגובש בדעותיו ואין בזה דבר פסול, ההיפך. 
שבוע לפני התחרות ולאף אחד מאיתנו אין שמץ של מושג איך יראה המוצר הסופי.
אבל כולנו יודעים שהוא יהיה בן זונה. כי איפה שאני מוכן להתפשר, צלע אחרת לא תתפשר
וכך בתקווה נייצר ביחד מוצר מלוטש שכולנו נוכל לעמוד מאחוריו בגאווה
(במובן הסטרייט של המילה). 

סרטי אולפנים גדולים, בין אם שוברי קופות או סרטי אינדי שמיועדים לפסטיבלים של אוהבי קולנוע, נעשים על ידי מומחים רבים בתחומם. העורך יהיה מומחה, אחראי הפסקול יהיה מומחה, הצלם, המאפרת, מחלקת האפקטים המיוחדים,
כולם יורכבו מאנשים שמומחים בתפקידם. 

הסרט שאנחנו עומדים ליצור יורכב (חוץ מאיתנו) מאנשים שאנחנו סומכים עליהם 
והם בעינינו מומחים בתפקיד שאותו ימלאו בהפקה שלנו. 
האתגר הכי גדול שלנו יהיה לזכות בתחרות הארצית ואם כבר אנחנו גרידיים, 
אז גם בתחרות העולמית, אין פה ויכוח לגבי העניין הזה.

רק שבניגוד לאושר שמלווה בהערכה שנקבל על עבודה קשה ומאמץ רב,
זכיה מבחינתי תהיה הוכחה
שאפשר להכניס עשרת אלפים שעות של מומחיות בשלל תחומים ל48 שעות בלבד.  
ועכשיו, 
כל שנותר לנו הוא לזכות, 
וכמה קשה זה כבר יכול להיות? 






יום שלישי, 5 באפריל 2011

מבוא לאושר

אחת לשנה אני מקפיד לבקר בכותל, 
את הפתק אני כותב עוד בבית כי בתור בן אדם מחושב,
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 
(סליחה, הצחקתי את עצמי).
איפה הייתי? אה, כן: "בתור בן אדם מחושב" 
אני יודע בדיוק מה אני רוצה מחיי לשנה הקרובה.
איכשהו עם השנים הפסקתי לבקש שלום עולמי מכמה סיבות:
1) אני לא מלכת יופי. למרות שממש בא לי להיות לפעמים.
2) העולם יהיה ממש משעמם וחוץ מאסון טבע פה ושם, 
הצרות שלי יהיו האם אמרתי שלום בבוקר לחלבן או ששוב שכחתי.

אז כאמור, בכל שנה אני מגיע לכותל. שם כיפה מאולתרת, מתקרב לקיר המרשים
הזה, מוציא את הפתק מהכיס, מזיז כל מיני פתקים שתפסו לפני את הBest Spot, 
ובורח משם כל עוד נפשי בי בתקווה להתגשמות המשאלות שלי. 

באחת מתוך השיחות הרבות והלא רציניות (לטענתו) שלי עם איזה מון אמי משכבר הימים,
מצאנו את עצמנו בפורום מצומצם באישון הלילה/הבוקר דנים על חלומות שצריך להגשים ובכך יביאו אותנו לאושר.
הוא הציג את עמדתו, ואני בתור הבן אדם הצודק (תמיד) הצגתי את העמדה הנכונה כמובן.

הגישה שלו דגלה באיזשהי "מטרת על" שתביא אותך לאיזשהי שלמות נפשית ועוד משהו שגרם לי להירדם אז אני לא בדיוק זוכר. מה שכן, אני לא הסכמתי. 
האמנתי ואני עדיין מאמין שאושר הוא עניין זמני שאתה מקבל איזו טעימה ממנו
רק אחרי שהשגת איזשהו חלום שרצית להגשים ולכן כתבת אותו בתור פתק בכותל 
ודחפת אותו לקיר בן קצת יותר מ2000. 
הוא לא הסכים לגמרי, אני איימתי בדקירה, בזה נגמר הדיון. 

בין אם זה בזכות הפתקים אחת לשנה, 
או סתם כי כל מה שכתבו בספר "הסוד" שקראתי ומיציתי אחרי 20 דף נכון,
איכשהו אני מצליח לה...רגע,
טפו טפו טפו, חמסה, מלח מים, מרחתי את עצמי בשום, נישקתי מזוזה, סובבתי תרנגול מעל הראש שלי שלוש פעמים,
זהו.
איכשהו אני מצליח להשיג את כל מה שאני מייחל לו.
בין אם זה קורה ממש מהר או שלוקח לזה קצת זמן,
זה קורה וזה מה שחשוב. 

חלומות מתגשמים ביץ', האושר כן קופץ לבקר.
אבל השאלה נשארת אותה השאלה:  

?Now What